afvalfeitjes anno 2011

In december 2011 is, na een interactief proces met #Raad053, de nieuwe Afvalbeleidsvisie vastgesteld. Uitgangspunt hierbij is om afvalstoffen te gaan beschouwen als (waardevolle) grondstoffen.

De kosten voor het opruimen van zwerfvuil liggen op circa 772.000 euro. Een deel zou kunnen worden toegerekend aan de afvalstoffenheffing. Door dit aandeel te bepalen op 23,5 procent, afgerond 182.000 euro is sprake van een verhoging van de heffing met 1 procent. Deze verhoging wordt gecompenseerd door de verlaging (eveneens 1 procent) die voor 2011 was voorzien te laten vervallen.
Deze taakstelling is structureel ingevuld vanaf 2011.

De nieuwe visie geeft contouren en richting voor de inzameling van huishoudelijk afval in de komende jaren.

Vanaf 2012 wordt een aantal operationele maatregelen doorgevoerd, waaronder een herziening van de wijze van inzameling van oud papier.

Eén gedachte over “afvalfeitjes anno 2011”

  1. De service in 2011: elke twee weken werd de groene (groente-fruit-tuinafval) en de grijze restafval container geleegd. Het papier werd 1x in de maand opgehaald door de sportvereniging/scholen. Deze kregen daardoor extra inkomsten, alhoewel die maandelijks verschillend waren. Het glas en textiel kon men zelf wegbrengen naar vele beschikbare containers, Leger des Heils, manege het Roessing en Kledingbank. Overigens mochten de inwoners van Enschede 300 kg ‘kosteloos’ brengen naar de afval-breng-punten (abp).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.